Turometru auto

Schema reprezinta un dispozitiv electronic ce masoara turatia motorului autovehiculului, tensiunea bateriei  precum si temperatura

Montajul consta in principal din microcontrolerul Microchip PIC16F684 (U6) si displayul LCD 16x2. Alimentarea se face din contactul ‚Accesorii’ al cheii; tensiunea este stabilizata la 5V cu clasicul 7805 (U2);  aceasta reprezinta si referinta de tensiune pentru microcontroler, de aceea, daca exista posibilitatea, U2 se va sorta pentru o tensiune cat mai aproape de 5V. Pe intrarea lui U2 este bine sa se monteze un capacitor cu tantal de 1uF/35V (nefigurat in schema) pentru a mari stabilitatea alimentarii. De asemenea, pe alimentarea montajului  se recomanda sa se monteze o siguranta de 0,63A si daca este nevoie un intrerupator.

Divizorul prin 10 format din R6 si R8 ofera la pinul 13 al microcontrolerului o fractiune din tensiunea de alimentare, pe care acesta o masoara si o afiseaza, Domeniul  de masura este de 0-50V cu o precizie de 50mV.

Masurarea temperaturii se face cu integratul U1 de tip DS18B20, in capsula de tranzistor TO92. Acest integrat permite o precizie deosebita de masura a temperaturii, neavand nevoie – asa cum se vede si din schema – de prea multe componente aditionale. U1 se va monta in exteriorul cutiei montajului, la o oarecare distanta de aceasta, in caz contrar ‚sonda’ se va incalzi de la cadura disipata de montaj (in special de stabilizatorul U2). Temperatura este masurata cu o precizie de ±0.5°C si poate fi – asa cum am mai spus – a habitaclului, exterioara sa orice alta temperatura se doreste; DS18B20 poate fi folosit la nevoie pentru a masura temperatura lichidelor (prin montarea intro sonda etansa adecvata) sau a unei parti solide plane (folosind un dispozitiv de fixare adecvat si pasta termoconductoare); in legatura cu domeniul de temperatura suportat (-55°C to +125°C) se va consulta si foaia de catalog a integratului.

Am lasat la urma partea de turometru (tahometru). Acesta este format dintr-un divizor (R1, R4), dioda D1 de protectie la supratensiuni si amplificatorul format cu tranzistorul T1; in emitorul acestuia se afla un optocuplor  urmat de un formator de impulsuri tip trigger-schmidt (U3, de tip 4093). La intrarea turometrului se aplica impulsurile culese dinaintea bobinei de inductie; in functie de varianta constructiva a sistemului de aprindere, daca ‚minusul’ bobinei de inductie este pus la masa pentru a produce impulsuri, atunci este nevoie ca sa se monteze intre intrarea turometrului si plusul bateriei o rezistenta de 5-10K, pentru ca turometrul ‚simte’ doar impulsurile pozitive. Turatia este afisata cu o precizie de circa ±200 RPM.

Microcontrolerul va fi montat pe un soclu DIP14. De asemenea si displayul poate fi dotat cu un soclu 16 pini in linie; un soclul mama similar va fi montat pe cablajul montajului. Semireglabilul RV1 regleaza contrastul afisajului;  din Rezistenta R18 (100 ohmi in schema) stabileste curentul prin sistemul de iluminare al afisajului: un curent prea mic poate face ca displayul sa nu fie foarte vizibil in lumina puternica pe cand un curent prea mare poate duce la distrugerea prematura a acestuia; se recomanda consultatea documentatiei displayului LCD.

Pe displayul LCD cu 2 randuri a cate 16 caractere sunt afisate simultan atat turatia cat si tensiunea acumulatorului si temperatura. Este important sa se observe ca turatia va fi afisata de circa 2,5 ori pe secunda pe cand temperatura si tensiunea vor fi masurate si afisate doar odata la cateva secunde.

In functie de numarul de cilindri al autovehiculului este necesara programarea microcontrolerului cu o alta varianta de cod.

Turometru motor in trei cilindri – 4 timpi

Pentru cei ce doresc  sa monitorizeze 2 temperaturi, prin cuplarea unui al doilea integrat DS18B20 pe pinul 3 (RA4 ) al microcontrolerului, prezint in continuare codul hexa; intre Vcc si DQ se va monta de asemenea o rezistenta de 4K7, si pentru al doilea senzor de temperatura :

Turometru motor trei cilindri – 4 timpi – 2xDS18B20

Iata in continuare si variantele de cod pentru motoarele in 4 cilindri/4 timpi, cu unu si respectiv 2DS18B20:

Turometru motor patru cilindri – 4 timpi - 1xDS18B20

Turometru motor patru cilindri – 4 timpi – 2xDS18B20

schema.gif

Schema electrica

Bonus: Turometru pentru motociclete:

Turometru motor 1 cilindru – 4 timpi – 1xDS18B20 (max. 140000RPM)

Pentru a descarca codul hexa, dati click-dreapta pe linkul respectiv si selectati “Save Link As”.

 

Click here!

 Links:

·         vandi.ro

·         vandi.ro/electronics

·         Contact: